Tung dreng og skemad

30. juni 2014

Alder:
4 mdr.

Tung dreng og skemad

Hej Helen.

Jeg har en glad og trivelig dreng, der lige er startet på skemad.

Jeg fornemmede, at han var klar eftersom han fulgte vores mad med øjnene, åbnede munden for D-dråberne og vågnede hyppigere om natten for at spise. Han vejer 9,5 kg/67 cm lang, så han er jo heller ikke lille.

Jeg er dog i tvivl om mængden.
Han er rigtig glad for skemad og har allerede smagt risgrød, hirsegrød, pæremos, gulerodsmos og mos af sød kartoffel. Han har endnu ikke afvist noget og spiser lystigt.

Lige nu ser det sådan ud:

06.30: vågner og får morgenflaske.

08.00: spiser morgenmad. 80 ml grød+lidt frugtmos
Hertil 30 ml vand af kop

08.30-10.00: sover lur

10.00: flaske

12-13: lur

Annonce

... flaske

15.00-18: lur, men vågner typisk op efter 1,5 time, får en flaske og sover videre.

18.00: aftensmad. 80 ml grøntsagsmos + 30 ml vand af kop

20.00: flaske og sover 20 min powernap

22.00: godnat flaske

03.30: nat-flaske

Han drikker cirka 800-1000 ml mme i døgnet.

Hvor meget mælk skal han minimum have i døgnet?

Hvor meget skemad må han få af gangen nu hvor han kun er 4 mdr?

Jeg er lidt bekymret over hans størrelse, men kan ikke rigtig se, hvad jeg kan gøre ved det. Jeg koger kun hans grød på vand, men tilsætter lidt koldpresset olie til hjernen.

Han har aldrig spist over sit behov, men tager alligevel meget på. Kan det være farligt for ham?

Med venlig hilsen
Bobbies mor

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

2. maj 2024 | Kost og ernæring | 5 mdr.

Sveskemos - hvor meget?

Kære Helen Vores datter er 5 måneder gammel, og hun har ofte problemer med...

Give MME uden at opvarme det?

Hej Helen Nu hvor det er blevet varmere og bedre vejr, så vil jeg gerne...

5.5 måned og mangler appetit

Hej Helen. Jeg skriver til dig, fordi jeg er bekymret for min søns appetit....

5. april 2024 | Amning | 3 mdr.

Løbe når man ammer

Hej Helen. Min kæreste og jeg har den dejligste pige på knap 3 måneder, og...

Lære at drikke vand

Hej Helen. Jeg har en søn på 5½ måned, som er begyndt med skemad. Han får...

Annonce

Viden om børn:

Mælkedranker

Nogle børn drikker så meget mælk, at det tager pladsen op for den egentlige mad. Disse børn kalder man for mælkedrankere.

De første 6 måneder vil det lille barn naturligt leve af mælk, men i takt med at barnet bliver ældre, begynder at spise mere og mere rigtig mad, så er det vigtigt, at mængden af mælk skrues gradvist ned. Hvis barnet gennem for lang tid lever mest af mælk, vil barnet kunne komme til at mangle vigtige næringstoffer - som naturligt indtages via en almindelig sund...

Læs mere i Babylex

Rosiner

Børn under 3 år må gerne spise rosiner, men ikke i ubegrænsede mængder. Det anbefales at børn under 3 år max spiser 50 gram rosiner om ugen.

Rosiner indeholder en svampegift, som hedder Ochratoksin A. Dette tåler barnet kun i meget små mængder. Det er det totale indtag over en længere periode der betyder noget. Derfor sker der ikke noget ved, hvis barnet spiser mange rosiner en dag og i dagene derefter ikke spiser rosiner.

Svampegiften findes også i økologiske...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen,

Mange tak for dit gode svar - vi har nu fulgt dine anvisninger og det var en overraskende nem proces - 2 nætter tog det af vænne flasken fra vores datter og nu spiser hun som aldrig før - TUSIND TAK for dit lille skub.

Mange hilsener
Vibeke, mor til pige på 21 måneder